اخبار و مقالات

نقش آب در زندگی

آب تصفیه شده

نقش آب در زندگی

نقش آب در زندگی بسیار مهم و تاثیرگذار است و زندگی همه موجودات به آن بستگی دارد. آب باارزش ترین  هدیه ای است که خداوند مهربان به موجودات زنده بخشیده است. آب منشاء حیات و آغاز زندگی همه موجودات زنده است. به‌ طور کلی نوشیدن آب باعث می‌شود، بدن انسان فعالیت های خود را به درستی انجام دهد و باعث هیدراته شدن بدن شود. این ماده اکثر وزن بدن را تشکیل می‌دهد یعنی حدود 70٪ وزن بدن را آب تشکیل می دهد. کل ارگان های بدن انسان از آب استفاده می‌ کنند تا بتوانند در شرایط پایدار باقی بمانند. در اینجا شما را با مهم‌ترین نقش و ویژگی آب آشنا می‌کنیم:

خصوصیات فیزیکی

آب يکي از مهم ترين مواد شيميايي روی زمین است که بدون آن ادامه زندگي جانداران ممکن نيست. هر مولکول آب از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است که توسط پیوند کووالانس به هم وصل شده‌اند. اتم‌ های هیدروژن با بار مثبت و زاویه‌ ای نزدیک به 105 درجه، حول اتم اکسیژن قرار گرفته‌ اند که همین عامل باعث قطبی‌ شدن پیوند مولکول‌ های آب شده است. چون مولکول های آب خاصیت قطبی دارد، می‌توانند مولکول‌ های دیگر را به سوی خود جذب کنند. هر مولکول آب حداکثر به 4 مولکول آب دیگر توسط پیوند هیدروژنی وصل می شود.

آب به سه حالت جامد، مایع و گاز است. حرکت مولکول‌ های آب در حالت مایع نامنظم و در این حالت پیوند های هیدروژنی بین‌ مولکولی آن‌ ها دائماً در حال تغییر است. گفتنی است، تعداد پیوندهای هیدروژنی هر مولکول آب به دمای محیط بستگی دارد. وقتی دمای آب افزایش می یابد، تعداد پیوندهای هیدروژنی مولکول‌های آب نیز کاهش می‌یابد. نکته جالب در مورد چگالی آب این است که آب چگالی بالائی دارد ولی وقتی یخ می زند چگالی آن کاهش می یابد .

نقش آب در زندگی

آب یک حلال قوی در طبیعت

به‌ طور کلی توانایی گسترده‌ی آب برای حل کردن انواع مولکول‌ ها، آن را به یک حلال قوی تبدیل کرده است. وزن مخصوص آب در دمای 4c یک می باشد. گرمای ویژه آب بالاست. هدایت گرمایی زیادی دارد، حلالیت آن نیز در برابر سایر اجسام زیاد است و در حالت انجماد منبسط می‌شود. آب در بدن انسان وظایف متعددی را انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی آب نقل و انتقالات اکسیژن و مواد غذایی بین سلول‌ها در سراسر بدن است. همچنین می‌توان گفت، آب با پرکردن فضای داخل سلول‌ها باعث حفظ شکل و ساختار سلول‌ها می‌شود. یکی دیگر از نقش های آن این است که در ساخت غشا اطراف سلول‌ها  قرار می‌گیرد. بدون این مایه حیات‌بخش قادر به ادامه زندگی نیستیم. شاید دانستن عملکرد  آب در بدن انسان به ما در درک ضرورت آب برای بقای انسان و سایر موجودات کمک کند.

آب آشامیدنی

آب بعد از هوا مهم ترین ماده مورد نیاز موجودات زنده است. به گفته ٰ‌‌ٰپزشکان هر انسانی باید در طول روز هشت لیوان آب بخورد البته که این میزان آب بستگی به مقدار فعالیت بدن، رطوبت و دمای محیطی که شخص در آن قرار دارد بستگی دارد. این نقش آب در زندگی مهمترین نقش آن است. آب آشامیدنی به آبی گفته می‌شود که خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن در حدی باشد که آشامیدن آن نه در کوتاه‌مدت و نه در درازمدت، برای سلامت انسان عارضه سویی انداشته باشد. با این که بخش اعظم کره زمین را آب تشکیل می دهد (حدود سه چهارم ) ولی باید بدانیم که از کل آب موجود در کره زمین ۹۷% در اقیانوسها و دریا هاست و تنها  ۳% یاقی مانده آب شیرین می باشد.

البته تنها کمتر از ۱% کل آب شیرین موجود در جهان قابل دسترسی است و انسان می تواند از آن استفاده کند و بقیه در یخچال ها و نواحی قطبی وجود دارد که فعلاً قابل دسترسی نیست. اما از همین مقدار هم به درستی استفاده نمی شود. انسان ها با بی توجهی خود باعث آلودگی آب های سطح زمین می شوند و آن را بیش از نیازشان مصرف می کنند.

نقش آب

بحران آب در دنیا

زیاد شدن جمعیت کره ی زمین باعث افزایش مصرف منابع آبی شده است و این در حالی است که به علت افزایش دمای کره ی زمین ( به دلیل آلودگی هوا ) بارش برف و باران نیز به صورت چشمگیری کاهش یافته است. حدود یک‌چهارم از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که با بحران‌ها و مشکلات بسیار شدید بی آبی مواجه هستند. بر اساس آخرین مطالعات محققان، بحران‌های آبی که زمانی کمتر کسی به آن فکر می‌کرد، اکنون به امری متداول تبدیل شده‌ اند. یکی از مهمترین چالش‌ های قرن حاضر که تحولات بسیاری در جهان خواهد گذاشت، مشکل کمبود آب است. کم آبی هفده کشور جهان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌ دهد به گونه‌ ای که آنها در شرایطی قرار می‌ گیرند که در رده‌بندی مؤسسه منابع جهان، بدترین نقاط از نظر خشک سالی و بحران کم‌آبی محسوب می‌شوند.

مشکلان کم آبی

بزرگترین مشکل کم آبی این است که افراد به آب آشامیدنی تازه و سالم دسترسی ندارند. بدن انسان نمی‌تواند تا مدت طولانی بدون آب زنده بماند و کمبود آب آشامیدنی مشکلات زیادی را برای سلامت افراد و به تبع فعالیت هایشان ایجاد می‌کند. اگر برای آبیاری محصولات کشاورزی آب کافی وجود نداشته باشد، تأمین غذای مورد نیاز مردم با مشکل مواجه می‌شود و افراد زیادی در معرض قحطی و گرسنگی خواهند ماند. بر اثر کمبود آب حیوانات نیز تلف می شوند که این موضوع باعث کمبود گوشت به عنوان یک منبع غذایی می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که کمبود آب باعث ایجاد قحطی و گرسنگی انسان‌ها و حیواناتی می‌شود که در چنین مناطقی واقع شده‌اند.

نقش آب

بحران آب در ایران

بی‌آبی، یکی از مشکلات و بحران هایی است که گریبان گیر مردم ایران است. شاید کار از بحران هم گذشته باشد و به جای پر‌کردن دبه‌ ها باید به فکر راه‌ هایی برای مهاجرت و اسکان مردم در استان‌ های دیگر برای نجات از بی‌ آبی بود. چون در این سال‌ ها مساله بحران بی‌آبی مختص شهر‌ های کویری و خشک نیست و حالا گریبان مردم در شهر های پرآب و باران و باسفره‌ های آب زیرزمینی فراوان را هم گرفته است. متاسفانه این‌طور که پیش می‌رود، احتمالا بسیاری از شهر‌ها در آینده‌ای نه‌ چندان دور خالی از سکنه خواهند شد. خشکی در کشور ما یک واقعیت است، اولین عارضه ی این خشکی، بی آبی است. در شهری مثل تهران پدیده ی کم آبی یا بی آبی ناشی از رشد بی رویه ی جمعیت و مهاجرت به تهران است .

تاثیرات کم آبی

در این میان مسئولان از خشکسالی می‌گویند و سد‌هایی که دیگر ذخیره‌ ای برای تامین آب شرب ندارند. اما تقلیل دادن موضوع به خشکسالی شاید مثل همیشه پاک کردن صورت‌مساله باشد . اما وقتی پای استان‌های پرآب به میان می‌ آید، سوء مدیریت نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کند. سدسازی‌ ها، پروژه‌ های انتقال آب، سیستم‌ های آبیاری ناکارآمد کشاورزی و تبدیل کردن باغ‌ ها به زمین‌ های کشاورزی و مسکونی، حالا نفس آب، خاک و هوا را به‌گونه‌ ای به شماره انداخته که مردم در پرآب‌ ترین استان ایران یعنی چهارمحال و بختیاری که ۱۱ درصد آب کشور را تامین می‌کند تشنه‌لب مانده‌اند.

حالا دیگر بی‌آبی، هوای آلوده به دلیل خیزش ریزگرد‌ها و فرونشست خاک تنها بخشی از مشکلات محیط‌ زیستی است که بحران آب به وجود آورده و شاید برای رفع آن‌ها دیر شده باشد. طبق گفته کارشناسان حوزه آب در حال حاضر سرانه آب هر ایرانی از 6900 به 1200 متر مکعب رسیده و این یعنی هدر رفت آب در خیلی مسائل و اینکه دیگر به جای اینکه بخواهیم نگران تأمین آب برای نسل های بعد باشیم، می‌بایست به فکر خودمان و شرایط حال نیز باشیم چرا که همان نسل هایی که به آنها فکر می‌کردیم الان خودمان هستیم که باید رعایت کنیم.

نقش آب

بایدها و نبایدها در رابطه با مصرف آب

آلوده شدن و تلفات آب و افزایش بی رویه ی جمعیت آب شیرین را که تولید و مقدار آن تقریبا ثابت و محدود است تهدید می کند. تلفات آب به وسیله ی انسان ، با مصرف بی رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی در مدت زمان طولانی و مصرف بی رویه‌ی آب در منازل، کشاورزی و صنایع به وجود می آید. آب در زندگی روزانه نقش پر اهمیتی دارد و برای آشامیدن ، تهیه ی غذا ، نظافت ، شستشو و انتقال حرارت و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد .

مصرف همه ی آبی که روزانه در خانه ها استفاده می شود واقعا ضروری نیست زيرا مقدار زیادی از آن بیهوده از دست می رود. بیشترین تلفات خانگی آب مربوط به مصارف شستشو است. اهميت آب نزد مردمی كه در نقاط كم آب جهان زندگي مي كرده اند و يا زندگي مي كنند، بسيار بيشتر از ساير ملت هايی است كه در نقاط پر آب سكونت دارند. آلودگي آب هاي زير زميني كه در اثر نفوذ آلودگي از سطح زمين و آلودگي آب هاي سطحي در اثر رعایت نکردن نكات بهداشتي صورت گرفته نيز جای نگراني دارد.

توزیع آب در سطح زمین

نحوه توزیع

درصد

رطوبت اتمسفر
  ۰/۰۰۰۸ درصد
آب هاي زيرزميني قابل استفاده
   ۰/۰۱۵ درصد
رودخانه ها
 ۰/۰۱۵ درصد
يخ هاي قطبي
 ۱/۰۰۷ درصد
آبهاي زيرزميني غير قابل استفاده
  ۱۵/۴۵ درصد
درياها و اقيانوس ها
 ۸۳/۵۱ درصد

ارسال محصولات دستگاه تصفیه آب، فروشگاه دره سو به سراسر ایران

بازگشت به لیست